اصول کافه داری و مدیریت کافه برای افزایش فروش

اصول کافه داری

دانستن اصول کافه‌داری در رونق گرفتن این کسب و کار اهمیت زیادی دارد. بر هیچکس پوشیده نیست که شروع هر کسب و کاری بسیار سخت و دشوار می‌باشد. با این حال اگر رویای داشتن یک کافی شاپ را دارید، با کسب دانش اصول کافه داری و با تلاش زیاد شما می‌توانید صاحب یک کسب و کار موفق باشید. برای راه اندازی یک کافی شاپ ابتدا باید هزینه‌های اولیه، ثابت و متغیر را برآورد کنید. برخی از افراد تصور می‌کنند که درآمد کافی شاپ خیلی زیاد می‌باشد. درست فکر می‌کنند سود ناخالص (سود ناخالص، سودی است که پس از برداشت هزینه های اولیه محاسبه می شود.) این کسب و کار حدود 65 الی 70 درصد می باشد. از طرف دیگر سود خالص (سود خالص، سودی است که پس از کسر دستمزد کارگران، اجاره کافه و… محاسبه می شود.) این کسب و کار حدود 10 درصد می‌باشد. با این حال این شغل همچنان جزء شغل های پردرآمد به شمار می‌رود.

برآورد یا محاسبه سود و زیان

برآورد سود و هزینه یکی از مهمترین اصول کافه‌داری می‌باشد. ما متوجه هستیم که همه‌ی افرادی که به این صنعت ورود می‌کنند شاید از وضعیت مالی خوبی برخوردار نباشند و با قبول فشارهای فراوان وارد این مسیر شده باشند اما خوشبختانه اصولی که در این مقاله به شما آموزش داده خواهد شد، بسیار ساده و از نظر اقتصادی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بهترین سودآوری را تجربه کنید. ابتدا شما باید با گزارش سود و زیان آشنا شوید. اگر قبلا کسب و کاری داشته اید قطعا با حسابرسی‌های سالیانه آشنا هستید. معمولا هزینه‌های هر کسب و کار در پایان سال توسط حسابدارها جمع‌آوری و به صورت گزارش ارائه می‌شوند. محاسبه سود و زیان در اصول کافه داری با چهار فاکتور اصلی شامل: هزینه کالا، اجاره، دستمزد و فروش صورت می‌گیرد. اگر این محاسبات را به صورت ماهیانه انجام دهید به راحتی می‌توانید از ضررهای کسب و کار خود جلوگیری کنید. برنامه‌های حسابداری گوناگونی جهت محاسبه سود و زیان کافه‌داری وجود دارد.

با رشد شروع کنید

یکی دیگر از اصول کافه‌داری شروع پرقدرت به همراه رشد می‌باشد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر قیمت‌های محصولات را کاهش دهند، مشتری‌های بیشتری را جذب خواهند کرد. برخی از افراد دیگر با کاهش ساعت‌های کسب و کار، استخدام نیروهای جوان به منظور حقوق کمتر، خرید مواد اولیه بی‌کیفیت و … به دنبال یا کاهش هزینه‌ها و جذب مشتری بیشتر می‌باشند اما باید بدانید که این راهکارها بسیار قدیمی شده‌اند. در صورت استفاده از این روش ها کسب و کار شما قبل از آنکه شروع شود، از بین خواهد رفت.
روش‌هایی که در بالا گفته شد، ممکن است به صورت مقطعی سود شما را بهبود ببخشند اما با گذشت زمان و ارائه خدمات بی‌کیفیت کسب و کار شما بد نام خواهد شد و این موضوع به احتمال زیاد شکست شما را رقم خواهد زد. برای داشتن یک تجارت موفق و پایدار باید راهی برای رشد در طول زمان پیدا کنید.

هزینه‌ها همیشه رو به افزایش می‌باشند اما باید چه کاری انجام داد؟

کنترل هزینه‌ها نقش سازنده‌ای را در رعایت اصول کافه داری ایفا می‌کند. شما با تمرکز بر روی فروش بالا و کاهش هزینه‌های ثابت (مانند اجاره) و کنترل هزینه های متغیر (مانند دستمزد) می‌توانید تمامی هزینه‌های خود را کنترل کنید. فروش بالا چه زمانی رخ خواهد داد؟ با گفتن فروش بالا تمامی مردم به فکر تبلیغات و بازاریابی در فضاهای مجازی و پلتفرم‌های مختلف می‌افتند، تبلیغات در فضای مجازی نقش مهمی در فروش شما خواهد داشت. برای داشتن فروش بالا شما می‌توانید به اصلاح کیفیت محصولات و خدمات خود نیز بپردازید. ارائه قهوه، غذا و دیگر محصولات در یک فضای بسیار جذاب و دلنشین می‌توانند فروش شما را چندین برابر کند. آِیا این کار ساده است؟ خیر، شما برای اجرای این کارها می‌توانید از مشاوره‌های کارشناسان با تجربه ما استفاده کنید. ماپرا با راهکار های مدرن و جذاب به شما کمک می‌کند تا در فضای مجازی نیز پرقدرت عمل کنید.

پیشرفت و بهبود عملکرد در اصول کافه داری

همانطور که می‌دانید بهبود عملکرد و ارائه خدمات با کیفیت در اصول کافه داری اهمیت زیادی دارد. هیچ کس بابت دریافت خدمات بی‌کیفیت هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد و حتی در صورت پرداخت دیگر به مجموعه مراجعه نخواهد کرد. بنابراین سیاست گذاری در پیشرفت کار شما بسیار موثر می‌باشد. به طور مثال شما در یک شیفت کاری دو کارمند توانا دارید. کار این دو کارمند سبب شده است تا فروش شما 20 درصد رشد داشته باشد. شما دو راه خواهید داشت. اولین راه یک کارمند خوب دیگر اضافه کنید تا پاسخگوی نیاز مشتریان شما را برآورده کند. دومین راه سود حاصله را به آن دو نفر اختصاص دهید. اگر شما راه اول را انتخاب کنید، هزینه دستمزد را اضافه کردید و سود حاصله از بین خواهد رفت. اگر راه دوم را انتخاب کنید، به دلیل افزایش کار دو کارمند خدمات شما کیفیت خود را از دست خواهد داد و مشتریات ناراضی خواهند شد و در نهایت سود حاصله از بین می‌رود. هیچ یک از دو راه مناسب نمی‌باشد. راه هوشمندانه تمرکز روی کارایی می باشد.

راهکار هوشمندانه در اصول کافه داری

راهکار هوشمندانه در اصول کافه داری یعنی داشتن یک تیم خوب و فعال است. شما نیازی به اضافه کردن یک کارمند جدید یا افزایش ساعت کاری کارمندان خود ندارید. شما برای کنترل هزینه‌های خود می‌توانید با اجرای چند راهکار مناسب رشد 20 درصدی خود را حفظ کنید. به طور مثال شما می‌توانید منوی خود را ساده‌تر کنید و آن را به صورت دیجیتال در اختیار مشتریان قرار دهید. این کار باعث خواهد شد تا دیگر نیازی نباشد تا کارمندان شما منو چاپی را به همه مشتریان ارائه کنند . به منو خود امکاناتی مانند سفارش و پرداخت آنلاین را اضافه کنید. این کار سبب می‌شود تا کارمندان شما مجبور به دویدن بین میزها برای ثبت سفارش نباشند و در مدت زمان کوتاه‌تری خدمات را ارائه کنند و تمام تمرکز خود را بر تحویل سفارش و آراستگی محیط بگذارند. سیستم حسابداری خود را ارتقا دهید. با این کار شما می‌توانید میزان سودآوری را اندازه گیری کنید و در صورت کمک شدن آن عوامل را برای ارائه راهکار هوشمندانه بررسی کنید. کارشناسان ماپرا به شما در راه اندازی منو دیجیتال با قابلیت ثبت سفارش و پرداخت آنلاین کمک خواهند کرد.

نتیجه گیری

دانستن اصول کافه داری به شما کمک می‌کند تا کسب کار خود را رونق ببخشید. راهکارهای مختلفی جهت رشد کسب و کار شما وجود دارد. خدمات آنلاین یکی از راهکارهای هوشمندانه است که امروزه مورد توجه بسیاری از صاحبان مشاغل به ویژه کافه داران می‌باشد. امیدوارم که این مقاله توانسته باشد، شما را با برخی از قواعد کافه داری آشنا کند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت خرید منو دیجیتال از ما مشاوره رایگان بگیرید

اسکرول به بالا